Metakognitiv terapi er en forholdvis ny terapiform, udviklet af Dr. Adrian Wells, professor på University of Manchester. Den bliver brugt til behandling fx ved stress, depression, angst, PTSD og OCD. Og den ser ud til at være mere effektiv end de hidtil kendte og gængse terapiformer. 

Udgangspunktet i metakognitiv terapi er, at det ikke er de oplevelser, vi er blevet udsat for, som gør os depressiv eller angste, men til gengæld hvordan vi håndterer disse oplevelser. At det er selve mængden af tiden vi bruger på at gruble og bekymre os, der leder os hen i angst og depression. 

Hermed går vi væk fra at drøfte og dykke ned i tankernes indhold og oprindelse. Vi arbejder meget mere fremadrettet og lærer måden at gennemskue, hvordan vi egentlig tænker. Det er et paradigmeskift! 

Metakognitiv terapi er pga. sine enormt gode effekter ved at sprede sig verden over.

Dens enorme succes bygger på antagelsen, at sindet egentlig er parat til at hele sig selv – hvis vi lader den være. 

Hvordan kan det være? Hvordan er sindet selvhelende?

Forstil dig et sår på hånden, måske fra et myggestik. Hvis du lader den være, så heler den helt af sig selv. 

Men, hvis du nu klør på dit myggestik, bliver den til et hul, den småbløder, der kommer snavs i, der går måske betændelse i – ja så generer den dig noget mere. Bliver du ved med at pille ved den, kan den vokse sig stor, og der går lang tid før den kan hele. Du har nemlig bearbejdet dit myggestik uhensigtsmæssigt.

Sådan er det også med vores sind. Lad os antage at det tankemæssige myggestik du har, er en bekymring. For eksempel bekymringen om, om du når toget til tiden i morgen, da du skal meget tidligt af sted til et møde. Du kan vælge at stille vækkeuret i god tid og stole på, at det nok skal lade sig gøre. Så forsvinder bekymringen igen. 

Omvendt kan du også lade dine bekymringer tage til, og så agerer du med forskellige redskaber. Du kan stille et vækkeur i god tid. Du kan også stille et andet vækkeur lidt derefter. Du kan bede din kollega om at ringe til dig i morgen tidligt. Du kan forberede dig på alt muligt, der kunne ske undervejs frem til stationen, der gør, at du ikke når frem til tiden. Til sidst kan du ende med, at du slet ikke kan sove, fordi din hjerne bliver ved med at finde på nye bekymringer i forhold til din lille togrejse i morgen. 

Nu har du – ligesom når du konstant piller ved myggestikket – pillet konstant ved din bekymring. Tankerne har taget over og er blevet til et tankemylder – fordi du har bearbejdet dine tanker uhensigtsmæssigt.

Lyder det bekendt? Et lille problem vokser sig stort – uden du egentlig kan gennemskue hvorfor!

Men hvordan skal man kunne håndtere sine tanker mere hensigtsmæssigt? Hvordan standser man tankemylderet?

Dette kan du lære igennem metakognitiv terapi. Lad tankerne gå i sig selv uden at give dem for meget opmærksomhed. Lær at give slip for dine bekymringer! Med de rigtige strategier!

Det lyder måske for nemt til at være sandt. Ganske så nemt er det ikke, men kernen i metakognitiv terapi er, at du ikke piller for meget ved dit sår og giver sindet lov til at hele sig selv.

Du kan lære at lade dine bekymringer være, og finde tilbage til indre ro og afslapning. Da sindet kan hele sig selv – hvis vi lader den være.

Vil du høre mere om det? Anbefalinger til podcasts og bøger

Jeg anbefaler to podcasts om metakognitiv terapi. Begge kommer fra Cektos og går hånd i hånd med de to bøger fra Pia Callesen med samme navn.

Hvorfor bruger jeg metakognitiv terapi i mine søvnvejledninger? 

Dårlig søvn kan have mange årsager. Ved mine søvnvejledninger går vi søvnproblemerne til bunds. Nogle gange er det nok at arbejde med kroppens fysiske afspænding, nogle gange skal man lave om i de daglige rutiner. Men rigtig mange gange er det egne tanker, bekymringer og overbevisninger som er skyld i at hjernen ikke kan falde til ro. Når det myldrer med tanker, med tunge følelser som angst og uro, så er det på tide at lære sine egne tanker at kende, og få styringen tilbage. 

Tit og ofte er årsagen til søvnbesvær for mange grublerier og bekymringer – især om natten. Så er metakognitiv terapi den rigtige løsning. 

Jeg er selv blevet uddannet af Pia Callesen. Det jeg har lært, kan jeg fint implementere i mine søvnvejledninger. Leder man dog efter metakognitiv terapi for at få behandlet sin angst, depression e.l., så vil jeg til enhver tid henvise til en MCT-I certificeredet behandler. 

Dem kan du finde her: https://mct-institute.co.uk/mct-registered-therapists/denmark/