Find ro til fordybelse

Naturterapi

Hvad er Naturterapi

Hvem kender ikke til det? Når man går en tur i skoven, solen skinner ned gennem bladene, og skovens dufte stiger op fra mosset… Ja, så tager vi et par dybe indåndinger og bliver helt rolige.

Eller tænk hvis du vandrer gennem skoven og kommer til klitterne og ser havet foran dig… Ja, så bliver man fyldt med en følelse af styrke og taknemlighed.

Ved naturterapi er det selve naturen, der skaber den indre ro i dig.

Skovens duft. Træernes forgreninger. Bladenes farver. Susen i bladene. Rislen fra bækken.

Vi er forbundet med naturen, og vi har gennem de sidste 200.000 år lært at afkode naturens lyde, farver, mønstre og dufte. Vi ved ubevidst, at her kan vi føle os trygge.

I dag har vi bevæget os langt væk fra livet med og i naturen. Nu bor vi i byer og afkoder fortsat de mange lyde, farver og dufte der omgiver os. Men vi kan ikke altid håndtere de mange forskellige input, byen og det moderne liv giver. Vi får så mange input i dag, at de kan aktivere vores trusselssystem i hjernen.

Når først trusselsystemet er aktiveret, er det vanskeligt at falde til ro igen. Søvnproblemer, indre uro og stress melder sig.
Så må vi hellere finde tilbage til naturen og finde ro og fordybelse.

Jeg tilbyder 2 former for naturterapi:

Gruppeforløb

  • Er du på vej til at få stress, eller er sygemeldt med stress?
  • Har du kroniske smerter?
  • Føler du dig fanget i hverdagens hamsterhjul?
  • Har du spændingshovedpine, tarmproblemer, kort lunte, dårlige nætter eller, eller, eller…? Du ved det nok bedst selv.
Læs mere…

Workshop for børn og unge

  • En børnehavegruppe – fordybelse og læring
  • En klasse der skal finde hinanden – relationsdannelse
  • Unge inden eksamen – fokus på ro og selvværd
  • Udsatte, traumeramte børn – fokus på tryghed, styrke og trivsel
Læs mere…

Gruppeforløb:
Find ro i naturen

Kom med mig ud i skoven!

Ved mine forløb i naturen slapper vi af! Jeg ved lige præcis hvad der skal til, for at aktivere vores afslapningssystem. Hvilke øvelser og hvilke omgivelser der giver os ro, plads til fordybelse og mere energi.

Der skal ikke meget til for at det virker – og det virker!

Vi går en tur og laver øvelser undervejs. Det kan være sanseøvelser, stillegang eller vejrtrækningsøvelser. Vi holder fokus på taknemlighed og nærvær, bruger naturen med alle vores sanser. At kramme et træ er ikke nødvendigvis en del af forløbet, men træer spiller en rolle i mange af øvelserne.

Jeg har forløb på 3 eller 6 mødegange. Vi er sammen ude i naturen i 2 timer, typisk en gang om ugen. Vi kan være mellem 5 og 15 deltagere.

Eksempel på et forløb med 3 mødegange:

Mødegang 1: Indre ro

Vi vækker kroppens sanser, går en stille gang og får alenetid ved et træ.

Mødegang 2: Styrke

Her finder vi grundstyrken i os, og skaber forbindelsen mellem os og naturen.

Mødegang 3: Taknemlighed

Vi kigger både tilbage, er til stedet i nuet og slutter af med fremtidsønsker ved bålet.

Til dig som privatperson:
Som udgangspunkt koster et forløb kr. 100,- pr mødegang. Jeg tilbyder forløb på 3 eller 6 mødegange. De varer 2 timer ad gangen. Man betaler samlet for et forløb.

Vil du høre mere eller tilmeldes et hold, så ring eller skriv til mig.

Til erhverv:
Er I en virksomhed, arbejdsmiljøgruppe, jobcenter e.l., så kan jeg lave et skræddersyet forløb til netop jeres målgruppe. Det kan være både til medarbejder, medlemmer eller kunder.

Ring til mig eller skriv en mail for booking.

Workshop for børn:
Sjov i skov

Det er langt fra kun voksne, der har behov for ro og fordybelse. Børn og unge har i den grad også brug for mere ro og afslapning. Naturen forventer ikke noget af os. Her skal vi ikke præstere. Det kan være en rigtig rar følelse i en hverdag med mange krav og forventninger.

Derfor tilbyder jeg små forløb eller enkeltstående arrangementer for børn eller unge. Jeg kalder det ‘Sjov i skov’.

Øvelserne med børnene har fokus på nærvær, omsorg, empati, ro og fordybelse.

Program og tidsramme laves efter målgruppens behov.

Ønsker du mere information eller vil du booke mig så ring eller skriv en mail.

Videnskaben bagved

For at komme omkring hvilke teorier og videnskabelige undersøgeler, der står bag naturterapi, vil jeg gerne henvise til dem, der har uddannet mig. Jeg starter med et citat fra en underviser.

Naturen har lært os at navigere fysisk og mentalt, skærpet vores sanser og givet os sindsro. Men i dag har flest mennesker ikke en forbindelse til naturen. Ved at genskabe kontakten vil vi opnå større robusthed, egenomsorg og livskvalitet, fordi vi mennesker er en del af naturen. Vi er natur.

Sigurd Hartvig & Simon Høegmark fra VINATUR

Forskning viser, at ophold i naturen øger produktionen af endorfiner og har en positiv indflydelse på vores trivsel. Helt konkret styrker det vores handlekompetencer, øger livskvaliteten, giver robusthed og egenomsorg.

Der findes videnskablive undersøgelser, der dokumenterer den positive effekt af ophold i naturen, i form af en naturbaseret terapi med hjælp fra en terapeut eller guidende person.

Bland andet er der beskrevet følgende positive effekter:

  • Reducering af symptomer på stress og depression
  • Styrkelse af immunforsvar og koncentration
  • Sænkning af blodtryk
  • Reducering af sygefravær
  • Mindre forbrug af sundhedsydelser
  • Forøgelse af alment velbefindende
  • Forbedring af nærvær, humør og selvværd

Naturen har en helbredende effekt! I forskellige lande som Skotland, Japan og også Sverige kan man få natur på recept. Dette har vi (endnu) ikke i Danmark, men vi kan jo selv gå ud i naturen og lære at bruge den på en helbredende måde. Jeg kan tage dig med og guide dig.

Litteraturliste

Stigsdotter, U.K.; Corazon, S.S; Sidenius, U.; Refshauge A.D.; Grahn P. Forest design for mental health promotion – using perceived sensory dimensions to elicit restorative responses. Landscape and urban planning 2017, 160, 1-15

Corazon, S.S.; Nyed P.; Sidenius, U.; Poulsen, D.; Stigsdotter, U. A long-term follow-up of the efficacy of nature-based therapy for adults suffering from stress-related illness on levels of healthcare consumption and sick-leave absence: A randomized controlled trial. International journal of environmental research and public health 2018, 15, 137

Währborg, P.; Petersson, I.F.; Grahn, P. Nature-assisted rehabilitation for reactions to severe stress and/or depression in a rehabilitation garden: Long-term follow-up including comparisons with a matched population-based reference cohort. Journal of rehabilitation medicine 2014, 46, 271-276